Bröllopstips – Bordsplacering

 In Bröllop, Bröllopsplanering, Bröllopstips

Hur kul ska man ha på ett bröllop egentligen? Måste man bjuda alla? Vem ska den ingifta sura tanten sitta bredvid och hur fasen blir man av med henne?

Det finns många traditioner kring bordsplaceringen men den absolut viktigaste regeln är att det är ERT bröllop och ni gör som ni vill!
Det svåra egentligen är bara att veta vad man vill!

Bröllopsfotograf Jenny DrakenlindMen vi börjar med det traditionella E-bordet:
1 Brudparet sitter alltid tillsammans och bruden sitter till höger om brudgummen
2 Till höger om bruden sitter brudens far
3 Till vänster om brudgummen sitter brudens mor
4 Därefter sitter brudgummens föräldrar, modern bredvid brudens far och brudgummens far bredvid brudens mor.

Sen kan det börja bli lite snurrigt, men det är en ärebetygelse att sitta så nära brudparet som möjligt så efter brudparets föräldrar så är det de äldsta släktingarna i fallande ordning.

Övriga traditionella bordsplaceringar att ta hänsyn till:

5 Gifta par sitter inte bredvid varandra, inte heller sambos
6 Förlovade par ska alltid sitta bredvid varandra
7 Brudtärnor och marskalkar har varandra till bordet
8 Toastmastern ska sitta så hen kan ha ögonkontakt med serveringspersonalen

En del undrar över vigselförättaren, måste man bjuda hen? Nej, absolut inte! Det är också en gammal tradition att prällen blir inbjuden till bröllop och dop eftersom förr i tiden hade man en mer personlig relation till religiösa traditioner. Man kände oftast prästen och han (ja, det var alltid en han fram till bara några årtionden sedan!) döpte, vigde och jordfäste alla i sin församling. Så känner ni vigselförättaren och skulle bjudit hen i alla fall, självklart! Men det är alltså inget måste! Vad gäller bordsplaceringen så skulle i så fall den personen suttit bredvid brudgummens mor, men känner ni hen så sätt hen där hen skulle trivas bäst!

Styvföräldrar, vart fasen sätter man dem?

Det finns ingen traditionell regel vart de ska sitta, men om ni har bra kontakt med dem placeras de nära brudparet ungefär där brudparets syskon sitter. Ju sämre kontakt man har med dem desto längre bort sitter de, kan man säga. Men nyckeln här är kommunikation. Om ens mamma gift om sig med en riktig surpitt som man helst inte ens vill ha där, då kan det ge dåliga efterverkningar att placera gubbfan för långt bort. Det kan också komma surt efter ifall man vägrar låta honom komma, och man vill ju inte göra sin egen mamma ledsen. Hon har säkert nog ändå med att det är en jobbig situation att ni inte gillar hennes nya kärlek. Här skulle jag tagit en diskussion med min mamma, vad tycker hon, vad är viktigt för henne? Är hon ok med att gubbfan inte blir bjuden? Eller att han blir placerad där ni slipper se honom? Prata igenom vad som är viktigt för er och försök få din mamma (eller din sambos mamma eller pappa eller vem det än är som nu haft den dåliga smaken att gifta sig med någon ni inte gillar) att förstå att det här är er dag och det är viktigt för er att ni får en dag som känns bra och som ni kan minnas med glädje! Och att ni inte vill tvingas till ett beslut som kan smaka bittert i efterhand!

Det här scenariot gäller såklart alla som man inte gillar! Nyckeln är kommunikation helt enkelt! (Nej, det är inte plättlätt alla gånger men någonstans måste man ju börja!) Kill them with kindens! 🙂

Skippa honnörsbordet!Bröllopsfotograf Jenny Drakenlind

Finns det en grej jag skulle velat göra annorlunda på mitt eget bröllop så skulle det vara bordsplaceringen och honnörsbordet! Vi hade den traditionella uppställningen och tänkte att det skulle vara roligt att placera ett par stolar framför oss så folk kunde komma och prata lite. Dels så satt jag då bredvid min egen far, och han säger inte halvsju om han inte måste. Ingen pratkvarn med andra ord. Sen var det till en början ingen som vågade komma fram och sätta sig hos oss för alla tänkte att viktigare personer ska få chansen först. Så hade jag fått göra om det så hade jag skippat den här gamla kvarlevan från medeltiden då brudparet satt vid honnörsbordet för att folket skulle få chans att se dem. Att bli betittad, beundrad och kommenterad av ”pöbeln”.

Nä, jag hade haft runda bord, eller en annan bordsplacering!

Bröllopsfotograf Jenny DrakenlindAllt handlar om vilken typ av fest man vill ha. Vill ni ha en rolig fest med betoning på Rolig Fest? Eller är ni mer det stillsamma paret som enbart vill ha de allra närmaste kring sig? Det finns många nivåer mellan de studentikosa balunserna och en intim middag för två och jag tänkte tipsa om några alternativa bordsplaceringar.

1 Runda bord.
Supermysigt att ha många runda bord där man kan prata med varandra över hela bordet och det är lätt att ta sig in och ut om man behöver pudra näsan. Här kan man ha olika roliga aktiviteter där varje runt bord är ett lag och så har man en tävling eller lek, det gör gästerna mer sammanbundna och man får lite gratis teambuildning!

2 Långbord.
Typ som traditionell bordsplacering fast utan själva honnörsbordet. Brudparet sitter då i mitten av långsidan på ett bord och kan således placera traditionsbundna släktingar enligt konstens alla regler men har då också friheten att placera bästa vännerna mittemot. Trevligt och inte lika formellt! Lätt också att placera in fler långbord i en lokal och man kan ställa dem på längden och tvären precis som man vill!

Lekar och omplacering mitt under middagen

Oavsett hur man börjar middagen så kan man sedan höja stämningen genom att ändra bordsplaceringen mellan rätterna. Här är några tips på vad man kan göra som är oväntat och roligt och som alla kan vara med på:

  1. Långbord; Efter förrätten ber toastmastern alla gästerna att resa sig upp och ta med sig sitt vinglas, toastmastern sätter sedan på musik och så länge musiken spelar går damerna åt ena hållet och herrarna åt andra hållet. Toastmastern håller koll på var gästerna är och när han ser att alla gästerna förflyttat sig ett halvt varv ungefär så stoppar hen musiken och alla sätter sig på den stolen närmast som är ledig. Här kan brudparet då komma med önskemål till toastmastern i förväg vilka de vill ha som gäster närmast sig och be hen stoppa musiken då. Den här leken gör man om mellan alla rätterna och det är roligt även för alla gästerna som möter nya eller gamla bekantskaper i en ny konstellation.
  2. Långbord; Exempelvis om man har tre långbord så kan brudparet sitta i mitten på ena långsidan vid långbord nr 1 till förrätten, byta plats med några gäster på motsvarande plats på långbord nr 2 till huvudrätten, och byter plats igen till bord nr 3 till efterrätten. Också jättetrevligt och ger brudparet en chans att prata med fler under kvällen som kommer att vara kort nog ändå! Här kan man i så fall planera i förväg vilka man vill sitta med vid de olika rätterna!
  3. Runda bord; Brudparet börjar med närmaste släktingarna vid ett bord och sedan kan de när som helst (förslagsvis mellan tal och rätter) gå till ett bord de vill sitta vid och knacka gästerna på axeln och be att få byta plats. Här hinner brudparet också med att prata med fler och alla gästerna får en chans att känna sig viktiga!
  4. Långbord/runda bord; Det finns många bordslekar där man kan flytta på gästerna och ännu ett tips är att ha en lek mitt i middagen (eller ja, mellan rätterna såklart), man kan be alla tjejer skriva en kontaktannons exempelvis ”söker en man med prickig slips” och så får den tjejen byta plats med någon som sitter bredvid en herre med prickig slips. Eller att gästerna vid sin plats har små kuvert med uppdrag i, att de ska byta plats med den som sitter fyra stolar till höger etc. Kan bli en kul grej som gör att spänningen släpper lite!Bröllopsfotograf Jenny Drakenlind
    Fler bordsplaceringstips:
  5. Picnic; Inte så vanligt, men om man väljer att ha en tidig vigsel så kan man bjuda på en sen lunch eller fika på eftermiddagen innan middagen på picnicfiltar, där kan gästerna bli placerade på en viss filt och det blir lättsamt och trevligt. Varje filt kan ha en egen picnickorg och det blir lite teambuilding att packa ur korgen och förse sig med mat. Eller varför inte en smarrig fikabuffé med bröllopstårtan redan här!
  6. Fri bordsplacering; alla får helt enkelt välja vart de vill sitta. Inga konstigheter, alla sätter sig där de vill! Fördelen med det är att då väljer man själv sitt sällskap, nackdelen är att om man kanske inte känner så många så kan det bli lite ensamt att försöka komma in i ett sammansvetsat gäng!
  7. Uppstyrd fri bordsplacering kan vara att gästerna får dra en lapp ur en skål, en skål för damerna och en för herrarna där det kan vara en refräng och vid tallriken kan det stå vilken låt titel det är och så sätter man sig där. Då kan brudparet ändå styra varannan man och varannan kvinna om man vill. Det finns tusen roliga förslag om man googlar och vill hitta den här typen av lite roligare bordsplacering.
  8. Gästbänk; Många väljer att ha traditionellt honnörsbord och ställa fram en bänk eller ett par stolar mittemot brudparet och det är också en trevlig idé. Då kan gästerna komma och sätta sig Bröllopsfotograf Jenny Drakenlinden stund och prata lite. MEN… nackdelen med det är att ifall någon vill hålla ett tal så fastnar lätt de gästerna sittandes där och om då talaren står framför brudparet vänder de gästerna ryggen mot brudparet. Det är ingen stor fara på taket egentligen, brudparet lär ju se och höra talaren ändå! Men här kommer ett litet önskemål från en bröllopsfotograf, helst inte! Därför oftast när jag ska fotografera under talen så tar jag såklart bilder på själva talaren, men också på brudparets reaktioner, och det har hänt att gästerna framför brudparet skymmer bilden rejält så jag får inte den bild jag vill ha. Och visst, jag kan flytta på mig också, men det är ofta ganska begränsat utrymme och jag ska helst varken synas eller höras, och det kan bli lite svårt för mig att göra mitt jobb då! Särskilt trist är det om gästerna som sitter framför brudparet ser omåttligt uttråkade ut på köpet, för alla tal är ju roliga och intressanta för brudparet, men en del gäster kanske inte känner talaren eller vet vad hen pratar om så när jag har jättefina bilder på ett lyckligt leende brudpar så har jag också fått med ansiktena på gästerna framför och de ser bara sura och uttråkade ut. Ett sätt att lösa det (om man kommer ihåg det när man väl sitter där i bröllopsbubblan) är att be gästerna gå och sätta sig på sina egna platser så får ni full utsikt att njuta av talet/spexet och vi fotografer blir lyckliga över alla fina bilder vi kan ta! 🙂

Men alla dem i den stora massan vanliga gäster, hur sitter de då?

Ärligt talat, alla som har varit på ett halvtrist bröllop där man blivit konstigt placerad räcker upp en hand! Ja, några händer såg jag i alla fall!
Jo, det är egentligen det här tycker jag som är det knivigaste, vem ska sitta bredvid vem? Det finns mycket att ta hänsyn till, ålder, kusiner, vem som har haft sex med vem och hur stämningen är med nya flickvännen, bittra rivaler och tighta kompisgäng, respektive som man aldrig träffat, någon som inte pratar annat än franska och en massa annat löst folk.

Jag och min man är inte några blyga violer direkt så vi brukar bli placerade tillsammans med folk som behöver lite draghjälp. Det är såklart smickrande men kan också vara lite jobbigt ibland att sitta helt ensam och få dra hela lasset med en slags outtalad förväntan på att ”du som är så social kan ju få igång folk”! Men man kanske inte känner för det alla gånger eller så skulle det vara roligt att träffa fler snackiga människor. Så ni vill ju göra en bordsplacering där faktiskt alla har trevligt oavsett vem man är!

Bröllopsfotograf Jenny DrakenlindTill exempel, någon har en pojkvän som bara pratar franska, ok, känner ni någon som kan damma av sin knackiga skolfranska? Sätt den personen bredvid och placera flickvännen bredvid eller snett mittemot så fransmannen inte känner sig helt utelämnad. Försök hitta gemensamma nämnare som gästerna själva kanske inte vet om! Äldre människor trivs jättebra tillsammans, men samma sak gäller där, är det någon som är galet intresserad av golf eller makramé, se om du vet någon annan som också gillar det! Så ett sätt är att utgå från ålder och intresse och sedan bygga vidare därifrån. Singlar kan man också hitta gemensamma nämnare på utan att göra det till ett ”Tinder live matchmaking”!

Barnfamiljer placeras bäst längst ut på ändarna på borden eftersom de vill lätt kunna smita från bordet ifall de behöver utan att meja ner grannen! Och när vi ändå har barn på tråden, det är väldigt få personer som tar illa upp om barnen inte får komma. Har man småbarn kan det vara skönt att få gå på en vuxenfest! Däremot om gästerna har spädbarn som behöver ammas så måste ni välja, antingen bjuder ni dem inte alls eller så får spädbarnet följa med. Om det är så att många gäster måste ha med sig barnen eller att ni vill att alla barn också är välkomna är ett tips att hyra in en eller flera professionella barnvakter. Jag har sett exempel på en fest där tre barnvakter ordnade aktiviteter för barn från två år upp till tonåringar, de gjorde skattjakter, lekte lekar och jag minns inte allt men barnen hade minst lika roligt som de vuxna på det bröllopet!

Och till sist… Vem ska man INTE bjuda?Bröllopsfotograf Jenny Drakenlind

Återigen, det är många mödrar och svärmödrar som blivit förnärmade av att någon avlägsen kusinbarns granne inte blivit bjuden, men man kan helt enkelt inte bjuda alla! Det bara är så!
Min svärmor tyckte att vi gjorde fel som inte bjöd in hennes syskon och deras barn. Men på allvar, jag har en (1) kusin, min man har 16! Med deras respektive skulle det alltså blivit 32 gäster plus svärmors fyra syskon och deras respektive, och då skulle bara de ha blivit 40 pers! No! Njet! Not gonna happen!

I just vårt fall blev det ett lätt beslut eftersom vi inte heller hade nära kontakt med dem då de bor på andra sidan sverige, men vi hade nog med problem ändå vilka man ska bjuda och vilka man inte kan/vill/bör bjuda. Jag tycker att man ska tänka såhär, vilka människor vill jag ha i mitt liv i resten av mitt liv? Strunta i hur länge ni känt varandra! Jag hade precis lärt känna en tjej strax före vårt bröllop och jag valde att inte bjuda henne eftersom vi ju inte känt varandra så länge, hon är idag en av mina bästa vänner! Så gå på magkänslan, fråga er själva för varje person ni sätter på gästlistan, är det här en person jag vill ha fortsatt kontakt med? Oavsett om det är en barndomskompis som blir sur om hon inte blir bjuden eller den nya härliga tjejen på jobbet!
Och tadaaa!  Där har du din lista! Ja, vissa släktingar är undantagna såklart men det gäller vänner och arbetskamrater och alla mitt emellan!

Bröllopsfotograf Jenny DrakenlindOch ifall ni undrar, ja! Räkna med att alla tar med sig sin respektive, även om ni aldrig träffat den personen! Är någon singel så gäller inbjudan enbart den personen om ni inte specificerar att personen ska ta med sig en gäst (men det är mer traditionellt i t.e.x. Usa och England).

Till sist, det här är ER dag, ERT bröllop. Det här är dagen ni ska minnas som den mest fantastiska, underbara, ljuvligaste dagen i hela ert liv, så vet ni vad? Det är faktiskt NI som bestämmer! Ingen annan!
Det  är ju bara den där lilla detaljen med att man kanske inte riktigt vet vad man vill! Men nu har ni förhoppningsvis fått lite tips och vågar tänka annorlunda!

Så vilka vill ni ha kvar som vänner i resten av ert liv och om ni var gäster på ert eget bröllop, hur skulle ni göra den roligaste festen då?

Jenny

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Kontakta mig