Hur vill du ta ditt företagsporträtt?

 In Företag, Porträtt, Tips, Varumärke

Vad vill du att ditt porträtt ska visa?

Det är inte riktigt som att ta skolfoto men nästan, det känns fortfarande lite halvjobbigt att stå där framför kameran för man vill ju att det ska bli så bra! Allting ska falla på plats och man måste bestämma saker som vad ska man ha på sig? Vilken miljö känns bäst? Vilken typ av bild vill vi ha? Hur ska vi stå, sitta, hur mycket ska vi le?

När vi väl är på plats och fotograferar så kommer jag att hjälpa och guida er igenom fotograferingen så vi tillsammans får exakt den bilden som ni vill ha! Och just därför är det extra viktigt att vi har pratat igenom vad det är ni faktiskt vill ha för bilder!

Det ni kan förbereda är att fundera på vad ni vill att porträttet ska signalera. Ett studioporträtt med vit bakgrund är enkelt och snyggt, det är smidigt att ha en enkel standard som man kan upprepa när ny personal tillkommer. Vill man visa en lite mjukare sida är det fint med porträtt i miljö, utomhus eller inomhus. Det ger ett lite öppnare och mer levande intryck.

Innan fotograferingen kan man ställa sig några frågor;
Var ska bilden visas? I vilket sammanhang, trycksak, visitkort, websida, presentation?
Vem kommer att se den? Ålder och kön på betraktaren? Kollegor, kunder, företag eller privatpersoner?
Hur ska betraktaren reagera när hen tittar på porträttet? Ska man bli trygg, glad, ”rädd”?
Hur vill du framstå? Stark, snäll, empatisk, saklig, bohemisk, arbetarklass, kompis, lärare, maktfull, snygg, kompetent, rolig, pålitlig, allvarlig, bestämd…?

Sen kan man gå in på detaljer som:
– Studio eller i miljö?
– Inne eller ute?
– Färg eller svartvitt?
– Kläder, dresscode
– Uttryck; lite glad – lagom glad – jätteglad
– Kroppsspråk

Exempelvis om man vill ha ett porträtt till LinkedIn eller liknande bör man se trevlig, saklig och professionell ut, eftersom där knyter man oftast affärskontakter och man vill se pålitlig och rekorderlig ut. Här passar det utmärkt bra med en ren vit bakgrund eftersom det enda som syns i bilden är det viktiga, du! En variant på det är att man kan välja bakgrunder i olika nyanser och färger som passar in på din profil

Vill man ha ett porträtt till websidan handlar mycket om vad det är för verksamhet och hur man vill framstå. Gå igenom några av företagets värdeord och välj en stil med företaget som utgångspunkt. Man kan tänka på vilken miljö som skulle fungera bäst, vilka färger, omgivningar, vilka kläder ni har på er och hur allt kan knytas ihop i bilden och passa in rent estetiskt med resten av websidan. Så här funkar det också bra att tänka om man behöver porträtt till trycksaker.
Vill man framstå som lite mjukare trots att man har kostym på sig kan man välja mjuka färger i omgivningen, att kavajen inte är helt knäppt utan man har en hand i fickan eller sitter avslappnat med en kopp kaffe i handen. Man kanske inte ens tittar in i kameran utan man tar en bild som ser ut att vara tagen ur det dagliga arbetet, en mer dokumentär bild.
Har man en verksamhet som är fin att visa upp på bild kan man med fördel välja att ta porträtt i verksamheten och att ha det snyggt oskarp i bakgrunden.

Pressbilder däremot mår bra av en stor variation, flera miljöer, flera uttryck och färger beroende på kontexten bilden kommer att användas i. Bilder där man ler, är allvarlig, varierar kroppsspråket och tar bilder både nära och lite längre ifrån. Man kan till och med ta med flera ombyten kläder för att få ytterligare en variation för ett större användningsområde!

Ytterligare en typ av bild är att man lämnar mycket utrymme i bilden för att senare kunna lägga på text i olika sammanhang. Exempelvis som en header, annons, broschyr eller liknande.

Det finns lika många olika typer av porträtt som det finns människor som ska porträtteras, så oavsett vilket porträtt som är rätt för er är det viktigt att vi kommunicerar så vi verkligen förstår varandra, så jag kan göra mitt bästa för att förverkliga er vision och att bilden förmedlar det ni vill signalera!

Porträtt med vit bakgrund i studio:

Porträtt vit bakgrund i studio

Halvkroppsporträtt med vit bakgrund i studio:

Halvkroppsporträtt vit bakgrund i studio

Dynamisk gruppbild:
En av fördelarna med att fotografera porträtt mot vit bakgrund är att man kan skapa en s.k. dynamisk gruppbild. Man kan sätta ihop de olika individuella porträtten till en gruppbild där det ser ut som om alla står bredvid på samma bild. Då är det lätt att ta bort någon som slutar och lägga till någon ny som börjar!

Halvkroppsporträtt med vit bakgrund i studio med blixt

Fotograf Jenny Drakenlind porträtt Stockholm

Halvkroppsporträtt mot mörkgrå bakgrund:

Fotograf Jenny Drakenlind porträtt Stockholm

Porträtt inomhus i miljö:
Man kan använda sitt eget kontor/verksamhetsmiljö och fotografera porträtt för då får man härliga levande bilder, där man får en större bild av vem personen på bilden är. Man associerar personen på bilden med miljön och undermedvetet kopplar ihop miljö, färger, stämning och intryck med den personen.

Porträtt i miljö kontor inomhus med blixt
Porträtt i miljö:

porträtt inomhus on location med blixt
Svartvita porträtt utomhus:
Man måste naturligtvis inte alltid ha enbart bilder i färg, det kan vara superfint med svartvita bilder också! Det kan dessutom vara ett smart sätt att knyta ihop olika bilder som färgmässigt kanske inte skulle passa ihop annars!

porträtt utomhus on location i miljö med blixt
När bakgrunden får ta plats:
Vissa porträtt behöver visa vart man är tydligt, och då kan man låta bakgrunden få ta lite extra mycket plats och tydlighet.

Porträtt i miljö utomhus med blixt
Porträtt som imagebilder:
Porträtt som är mer känsla och visar företagets idé och/eller produkter i en enhetlig färgskala.

Fotograf Jenny Drakenlind porträtt Stockholm
Porträttserie:
Med olika utryck kan man signalera olika saker för olika behov.

Lets dance cecilia
Porträttserie:
Olika utryck, olika utsnitt dvs både nära, helkropp, liggande och stående bilder som fyller olika funktioner i olika sammanhang.

Fotograf Jenny Drakenlind porträtt Stockholm

Porträttserie:
Beroende på situation där bilden ska användas behöver man inte titta in i kameran och le, utan man kan förmedla en känsla av att vara avslappnad och man får en dokumentär känsla av att såhär kan vardagen se ut för den här personen.

Porträtt i miljö utomhus i naturligt ljus
Pressbilder:
Ofta behöver man olika färgskalor, stående, liggande, huvudporträtt, helkropp, olika miljöer och alla möjliga varianter av porträtt för att ha som pressbilder för alla olika situationer som kan uppstå. Och man måste inte le på alla bilder, här är det bara bra om det finns ett bra urval med olika sinnesstämningar.

Fotograf Jenny Drakenlind porträtt StockholmFotograf Jenny Drakenlind Företagsporträtt Stockholm

Tomt utrymme i bilden:
Har man redan i förväg en idé om vad man behöver för typ av bild planerar vi in sådana bilder vid fotograferingen. Man kan avsiktligen lämna ett tomt utrymme i bilden för att man senare ska kunna lägga på text. Det ha många olika användningsområden och här är två exempel på hur man kan både lämna utrymme och skriva direkt på bakgrunden, och man kan också hålla i någonting som man sedan kan lägga text på. Liggande bilder med tom yta bredvid fungerar naturligtvis på samma sätt och är toppen att göra som header till en hemsida, ett helt uppslag i en trycksak och liknande.

Porträtt med utrymme för text i miljö

Porträtt med utrymme för text i miljö

Recommended Posts

Leave a Comment

Kontakta mig